I stort sett är spritreklam än så länge förbjuden i Sverige, därför att alkohol är skadlig och kan bli vanebildande. Reklam för olika sorters spel däremot är fullt tillåten, för att inte säga varmt välsignad från högsta politiska ort, trots att spelandet liksom alkoholen kan vara beroendeframkallande.
Systembolaget säljer sina produkter utan marknadsföring, och det har gått bra fram till nu då billigare sprit flödar in från andra EU-länder. Nu sjunker Systembolagets försäljning, och det surras allt mer högljutt om skattesänkningar på alkoholvaror. Det finns till och med antydningar om att det kan bli aktuellt att börja annonsera ut Koskenkorva, körsbärsvin och starkbärs. Men det steget skulle vara långt och kunna betyda till och med politiskt självmord med tanke på en stark och inflytelserik nykterhetslobby.
Att marknadsföra de statligt kontrollerade spelen däremot tycks alltid ha varit moraliskt försvarbart, trots att vare sig finansminister Bo Ringholm eller några andra beslutsfattare vid det här laget kan vara ovetande om vilka tragedier som utspelats och fortsätter att utspelas i spåren av ett sjukligt spelberoende.