Aggressiv reklam ger staten spelmiljarder

Spelmonopolet ska ju vara till för att skydda oss svenskar från spelberoende. Men den politiska retoriken rimmar illa med verkligheten. Speljättarna SvenskaSpel och ATG plöjer nämligen ner hisnande 720 miljoner kronor per år i reklam, events, sponsring och egna tv-kanaler, visar DN:s beräkningar. Det blir 2 miljoner kronor om dagen.

Jämför man med annat statligt monopol, Systembolaget, är skillnaderna slående. Där Systembolaget är återhållsamma, fläskar SvenskaSpel och ATG på med hela marknadsföringsarsenalen.

Den svenska reklamen är i själva verket så aggressiv att den inte skulle tillåtas i Storbritannien, där spelmarknaden ändå är avreglerad.

– Det stämmer att vi inte skulle få marknadsföra oss på samma sätt i Storbritannien, säger Claes Tellman, informationschef på SvenskaSpel.

Läs hela artikeln på dn.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *