Trendbrott för Bingolotto

Över en miljon såg Bingolotto i lördags. Men det var inte artisterna som lockade.

– Det är helt enkelt fler som tittar på tv på lördagar, menar TV 4:s programchef Anders Knave.

Bingolotto har hela hösten haft publiksiffror på omkring 500 000. Att jämföra med glansdagarna med tittarskaror långt över miljonen. Lottförsäljningen har även den gått ner totalt sett, även om man den senaste tiden har sett ett trendbrott.

De ansvariga på fyran och Novamedia har med olika knep försökt att komma tillrätta med programmet.

Byte av programledare, flytt av sändningsdagar från lördag till söndag till lördag och så vidare. Greppet för hösten var att rensa programmet. Tillbaka till kärnverksamheten – spel. Artister och musik försvann, så även tittarna.

Men i lördags vände trenden igen. Fyran föll till föga och körde guldkväll med dubbla programledare (Agneta Sjödin och Gunde Svan) samt artister. Idol-gänget fanns på plats, tillika Cliff Richard och folkkära Helen Sjöholm.

Tittartermometern gav genast utslag. Första halvan av programmet sågs av 890 000 och senare på kvällen knappade 1 015 000 in i kanalen.

– Det är inte så konstigt. Det är många fler som ser på tv på lördagskvällar klockan åtta än på söndagar klockan sex. Dessutom lockas många av specialkvällar, säger Anders Knave.

Läs hela artikeln på gp.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *