Bingolottos svacka ett hårt slag

Som bäst 20 miljoner årligen till föreningslivet i Gävleborg. Det var 1995 och Bingolotto stod på toppen. Loket Olsson lockade miljoner tittare på lördagskvällarna. Den här hösten är omsättningen och lottförsäljningen på bottennivå, om det går bra inbringar spelet 8 miljoner till länets föreningar under 2004.

Det har hänt en del sedan premiäråret 1991 kring det spel som blev ett uppsving för föreningslivet. Under de nu 13 åren har spelet inbringat totalt 13 miljarder kronor till föreningslivet i Sverige men trenden pekar sedan något år på en nedgång det kan bli svårt att bryta.

Som mest såldes drygt 3 miljoner lotter varje vecka runt om i landet.

Ove Wiberg jobbar åt Folkspel Gävleborg med lokaler i Söderhamn varifrån man ansvarar för distributionen av lotter i länet.

– Jag tror att själva företeelsen Bingolotto överlevt sig själv, minskade försäljning handlar i mycket stor utsträckning om att spontana köpare övergett spelformen, har slutat köpa eller köper betydligt färre, tror Wiberg.

Nova Media ansvarar för produktionen av Bingolotto som programvara åt TV 4. Och företaget har kritiserats för utformningen och beskyllts för den negativa utvecklingen.

– Vi arbetar med syftet att öka intresset och som en följd av det öka försäljningen av lotter, säger pressansvarige på Nova Media, Niklas Löfqvist.

Läs hela artikeln på ljusnan.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *