Bingolotto hotas av vite för spam

Svenska folket är utledset på spam – de oönskade e-postmeddelanden som korkar igen våra datorers inkorgar. Sedan de nya bestämmelserna mot oönskad reklam via e-post trädde i kraft i april har 10 801 svenskar anmält olaglig spam till Konsumentverket.

Anmälningarna är så många att verket har svårt att handlägga alla på ett korrekt sätt.

– Det krävs mer resurser när det är ett sådant tryck, säger Josefin Sandstedt, jurist på Konsumentverket.

Hittills har Konsumentverket agerat mot två företag: Bingolotto och Baltic Inkasso.

38 personer har anmält att de fått spam från Bingolotto. Det Göteborgsbaserade lotteriföretaget hävdar att de endast skickat reklamen till sina kunder. Det är nämligen tillåtet för företag att skicka e-postreklam till personer som man kan anses ha ett kundförhållande till.

– Men flera av anmälarna uppger att de aldrig har spelat Bingolotto eller haft något att göra med dem, säger Josefin Sandstedt.

Läs hela artikeln på sydsvenskan.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *